Antradienis , liepos 16 2019
Pagrindinis / Įvairenybės / Edukacinė Naujojo cirko savaitgalio’16 progama: cirkas – ne technika, o kūryba

Edukacinė Naujojo cirko savaitgalio’16 progama: cirkas – ne technika, o kūryba

Vienuoliktus metus iš eilės Lietuvoje pristatomas profesionalus šiuolaikinis cirkas ir tik antrus – “pilnametražė” edukacinė programa. Menų spaustuvės organizuojamo Naujojo cirko savaitgalio kūrybinės dirbtuvės šiuo metu suteikia plačiausias galimybes Lietuvoje mokytis šiuolaikinio cirko disciplinų iš šios srities profesionalų. Iki šiol Lietuvos aukštosios mokyklos nerengia šiuolaikinio cirko artistų, tuo tarpu patekti į tokius artistus ruošiančias mokyklas užsienyje yra nepaprastai sunku – tenka praeiti didelius konkursus. Negana to, Lietuvoje stinga įrangos, kuri padėtų artistams ruoštis savarankiškai – iki šiol atitinkamas technines galimybes turi tik keletas tradicinio cirko mokyklų bei savarankiškai šiuolaikinio cirko besimokantys artistai, kurių dauguma susidomėjo šia sritimi būtent dėl Naujojo cirko savaitgalio iniciatyvų.

Festivalio organiatoriai tikisi programoje sulaukti ne tik šiuolaikinį cirką praktikuojančių artistų, bet ir kitų scenos menų studentų bei profesionalų – aktorių, režisierių, šokėjų. Naujojo cirko savaitgalio vadovė Gintarė Masteikaitė teigia, kad “šiuolaikinis cirkas neabejotinai yra visų menų – ir ne tik jų – sintezė. Todėl Lietuvoje, kur į šiuolaikinį cirką vis dar žiūrima nepakankamai profesionaliai, norėtųsi šiuo menu sudominti profesionalus, kurie galėtų sukurti aukštesnio lygio spektaklius, galinčius konkuruoti tarptautinėje rinkoje.”

Antrąkart vyksianti beveik dviejų savaičių trukmės edukacinė programa šįmet vadovajasi kiek kitais kriterijais nei pernai. Visų pirma – Vilniuje lankysis mažiau dėstytojų, tačiau seminarai bus ilgesni ir koncentruoti į tam tikrą rezultatą. Du seminarai skirti technikoms – akrobatikai bei šokio-imtynių kaip cirko išraiškos pristatymui. Likusieji orientuoti į raštišką ir kūnišką šiuolaikinio cirko spektaklio dramaturgiją. Taigi greta cirko technikų šįmet atsigręžta ir į paties spektaklio kūrimo principus, tikintis Lietuvos kūrėjus įkvėpti ieškoti mūsų šaliai dar neįprastų kūno pristatymo scenoje formų bei parodyti, jog neretai cirko artistų galimybės įkūnyti idėjas gali būti kur kas platesnės nei bet kurio kito scenos meno atstovų.

Dvejas dramaturgijos dirbtuves vesiantys ispanai (Barselona – vienas stipriausių šiuolaikinio cirko centrų Europoje) Roberto Magro ir Adrian Schvarzstein į Lietuvą atvyksta nebe pirmąjį kartą, taigi, jau numano, kas yra reikalinga žmonėms, siekiantiems kurti šiuolaikinį cirką valstybėje, kurioje šis žanras dar tik įsibėgėja. A. Schvarzstein teigia, jog pirmieji cirko plėtros Lietuvoje žingsniai jau padaryti, dabar svarbiausia stiprinti dirbančiųjų bendruomenę. Ir, be abejo, treniruotis, treniruotis, treniruotis. „Tai, kad Lietuva turi platformą šiuolaikiniam cirkui vystyti, – sako A.Schvarzstein, – jau yra didelė pergalė. Tačiau auginti cirką galima ir tobulinant kitas, stipriai su juo susijusias sritis – šokį, improvizaciją, gatvės teatrą.” Kūrybinių dirbtuvių pabaigoje viešai bus pristatyti trumpi dalyvių pasirodymai. „Tai būtina, kad publika turėtų galimybę atrasti naujus talentus, o artistams tai suteikia papildomos motyvacijos pasiruošimo metu”, tvirtina kūrėjas ir pedagogas.

Prancūzų trupės „Cie BAM” narys William Thomas
Prancūzų trupės „Cie BAM” narys William Thomas

Dvejas fizinio pasirengimo dirbtuves šįmet ves cirko artistai, atvykstantys rodyti spektaklių. Vienas jų – prancūzų trupės „Cie BAM” narys William Thomas. Pats būdamas akrobatas, jis teigia, jog jo dirbtuvėse akrobatikos pagrindai nėra privalomi. “Dalyviai bus kviečiami naudoti mano akrobatikos žodyną, jį keisti, iškreipti ir galų gale paversti jį savo pačių žodynu”, sako W.Thomas, pridurdamas, kad visuomet mėgsta dirbti su žmonėmis iš skirtingų sričių, turinčiais nesulyginamų gebėjimų, nes būtent tai padeda atrasti didesnę fizinės išraiškos įvairovę. Tai kur kas kūrybiškiau, nei griežtai atskirti meno ir/ar buities formas bei sudėlioti jas į lentynas pagal suteikiamus gebėjimus.

Imtynės greičiau priklauso sporto nei meno sričiai, tačiau Jungtinių Amerikos valstijų kontekste jas galima vadinti pramoginiu spektakliu. Iš Vokietijos atvykstantis akrobatų duetas Tim Behren ir Florian Patschovsky šį reiškinį įvardina dar kitaip – choreografišku testosteronų cirku. Greta atvežamų spektaklio, menininkai kviečia į kūrybines dirbtuves, kuriose akrobatų darbą pristatys kaip būdą mąstyti per kūną ir atskleisti, kas dažniausiai slypi už pernelyg choreografiško cirko, kuris tarsi kaukė paprastai slepia paprastą pažeidžiamą žmogų. „Mūsų kūrybinės dirbtuvės yra susitikimo taškas artistams iš įvairiausių judesio sričių”, sako T.Behren, „Juk visi kalbame apie tą patį dalyką – judesį. Tiesiog žvelgiame į jį iš skirtingų perspektyvų. Ir tai yra visų įdomiausia.”

Šių metų kūrybinės dirbtuvės visų pirma suteiks platformą atsirasti eskizams, turėsiantiems potencialo išaugti į didesnio masto spektaklius – žiūrovai kviečiami stebėti rezultatų dirbtuvių pabaigoje. Bendradarbiaujant savarankiškai dirbantiems artistams ir scenos menų profesionalams tikimasi sparčiau kelti šiuolaikinio cirko spektaklių kokybę Lietuvoje. Negana to, šiai meno sričiai populiarėjant, tikimasi sulaukti vis daugiau galimybių artistams mokytis iš savo srities profesionalų. Anot vienintelės profesionalios šiuolaikinio cirko artistės lietuvės Monikos Neverauskaitės, labai svarbu suteikti cirko artistams ir menininkams progą ne tik mokytis technikos, bet ir susitikti su užsienio artistais, kurie ne tik yra puikūs ir pasišventę savo srities profesionalai, bet paprastai sugeba labai greitai uždegti savo profesija ir kitus žmones.

Naujasis cirko savaitgalis’16 – rugsėjo 6-11 dienomis.

Naujojo cirko savaitgalio’16 edukacinė programa vyks rugpjūčio 29 – rugsėjo 11 dienomis. Daugiau informacijos www.menuspaustuve.lt.

Taip pat skaitykite

Nuo pigių skrydžių paieškos, iki viešbučių rezervavimo

Išvykti pailsėti į pasirinktą užsienio šalį – tai sprendimas, kurį reguliariai turėtų priimti kiekvienas iš ...